Maserati Merak 2000 GT Only 14000 kms original from new, Very original and unrestored example, Livery in Oro Longchamp, Rarest version of the Merak, Only 200 example

€ 78.950,-

afbeelding vergroten
Bouwjaar 30-06-1981
Categorie Oldtimer
BTW / Marge Marge Financieren
Kmstand 14.925 km
Deuren 2
Kenteken MA-33-12 Verzekeren
Kleur Bruin Bod op je auto
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
Motorinhoud 2.970 cc
Vermogen 153 kW (208 pk)

Maserati Merak 2000 GT Only 14000 kms original from new, Very original and unrestored example, Livery in Oro Longchamp, Rarest version of the Merak, Only 200 example


€ 78.950,-

Algemeen

Bouwjaar 30-06-1981
Categorie Oldtimer
BTW / Marge Marge Financieren
Kmstand 14.925 km
Deuren 2
Kenteken MA-33-12 Verzekeren
Kleur Bruin Bod op je auto
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
Motorinhoud 2.970 cc
Vermogen 153 kW (208 pk)

Aanbieder

Bedrijfsnaam Gallery Aaldering
Contactpersoon Nick Aaldering
Adres Arnhemsestraat 47
Postcode 6971 AP
Plaats Brummen
Provincie Gelderland
Land Nederland
Telefoon +31 (0)575 - 564055 bel telefoonnummer toon telefoonnummer
Website www.gallery-aaldering.com
E-mail e-mail sturen

Auto online verzekeren?

Bereken uw premie direct online!

Bijzonderheden meld een fout

Carrosserievorm: Coupé
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Aantal cilinders: 6
Ledig gewicht: 1.366 kg
Interieur: Bruin, Stof
Emissieklasse: Euro 0
Aantal eigenaren: 3
Motorrijtuigenbelasting: geen

Begin jaren '70 is Maserati van mening een betaalbaarder model onder de Bora te moeten produceren. De Bora, met V8, is prijzig en het merk met de drietand als logo is bang marktaandeel te verliezen aan andere merken. Aangezien het in handen van Citroën zijnde Maserati de beschikking had over de motoren die het ook voor de Citroën SM leverde was de keuze qua motorisering snel gemaakt. De vormgeving van de Merak doet sterk denken aan dat van de Bora en dat is niet geheel toevallig: de basis van de auto is voor een deel hetzelfde en ook plaatwerk wordt in een aantal gevallen overgenomen van de duurdere broer.

En dus ziet de Merak in 1972 het levenslicht, voorzien van een 2,9 liter die voortkomt uit de 2,7 liter SM-motor. Diverse varianten verschijnen en als eind jaren '70 de belastingregels worden aangepast in Italië komt er ook van de Merak een lichtere versie met 2,0 liter V6, 2000 GT genaamd. Deze versie is herkenbaar aan de zwarte strepen op de flanken en de mat zwart uitgevoerde bumpers. Het rooster tussen de klapkoplampen komt uit de Merak SS. Deze versie moet voor hogere verkoopaantallen gaan zorgen maar slaagt daar maar ten dele in. Als de productie van de 2000 GT in 1983 staakt zijn er slechts 200 stuks geproduceerd, waarmee het de meest zeldzame versie van de Merak is. Totaal werden er slechts 1.830 Meraks afgeleverd.

En zo'n zeldzame 2000 GT staat nu in Brummen, nog inclusief de zwarte banen op de zijkanten. Deze werden vaak vakkundig geëlimineerd om te verdoezelen dat het om een 2-liter ging maar de eigenaar van dit exemplaar liet ze gelukkig zitten. De 2000 GT was speciaal ontwikkeld voor de Italiaanse markt dus in Nederland was deze uitvoering niet of nauwelijks leverbaar. Deze gouden Merak, samen met blauw metallic overigens de enige leverbare kleuren op de 2000 GT, werd in 1981 de fabriek uitgereden en kwam in 1986 naar Nederland. In 1995 ging de Merak naar de volgende Nederlandse eigenaar, van wie de meest recente eigenaar hem in 2021 overnam. Een kraakhelder verleden dus, waarbij ook de auto zelf duidelijk laat zien in wat voor staat hij verkeert.

We beginnen voor de verandering eens met het interieur, omdat dat zo uitpuilt van karakter. De schitterende stoffen bekleding met ruitjespatroon geeft een enorme dosis sfeer aan het interieur. De bekleding is origineel en in een ongekend mooie staat, als we in acht nemen dat deze ruim veertig jaar oud is. De ovale meters laten goed de samenwerking tussen Citroën en Maserati zien: bij de Merak werd geput uit de onderdelenschappen van de SM. Het hele dashboard is bekleed met bruin leder en ook dat oogt bijzonder goed en origineel.
Als we na een tijdje genieten toch maar uitstappen zien we dat ook de bui

Basisdekking voor uw auto

Kies voor WA+ of All Risk en verzeker ook schade aan uw eigen auto mee.

WA

Wettelijke Aansprakelijkheid

  • Schade aan anderen

WA+

Beperkt Casco

  • Schade aan anderen
  • Diefstal, brand en ruitschade
  • Aanrijding met loslopende dieren
  • Nieuwwaarderegeling

All Risk

Volledig Casco

  • Schade aan anderen
  • Diefstal, brand en ruitschade
  • Aanrijding met loslopende dieren
  • Nieuwwaarderegeling
  • Schade aan uw eigen auto

E-mail aanbieder