Citroen SM M0886

€ 40.000,-

afbeelding vergroten
Bouwjaar 1972
Categorie Oldtimer
BTW / Marge Marge Financieren
Kmstand 42.101 km
Deuren 2
Kenteken - Verzekeren
Kleur Beige Bod op je auto
Brandstof Benzine
Transmissie Automaat
Motorinhoud 2.965 cc
Vermogen 125 kW (170 pk)

Algemeen

Bouwjaar 1972
Categorie Oldtimer
BTW / Marge Marge Financieren
Kmstand 42.101 km
Deuren 2
Kenteken - Verzekeren
Kleur Beige Bod op je auto
Brandstof Benzine
Transmissie Automaat
Motorinhoud 2.965 cc
Vermogen 125 kW (170 pk)

Aanbieder

Bedrijfsnaam Metropole Classics BV
Contactpersoon Afdeling verkoop
Adres Meubellaan 1
Postcode 6651 KV
Plaats Druten
Provincie Gelderland
Land Nederland
GSM +31 (0)6 - 53328817 bel telefoonnummer toon telefoonnummer
Website www.metropole.nl
E-mail e-mail sturen

Auto online verzekeren?

Bereken uw premie direct online!

Opties

  • lederen bekleding

Auto direct verkopen?

Laat je auto vandaag nog gratis taxeren en
ontvang direct een bod per e-mail.

Bijzonderheden meld een fout

Carrosserievorm: Coupé
Transmissie: 3 versnellingen, Automaat
Aantal cilinders: 6
Topsnelheid: 225 km/u
Interieurkleur: Bruin
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Motorrijtuigenbelasting: geen

De Citroën SM was het topmodel van de Franse firma Citroën in de jaren zeventig. Het is niet bekend of de letters SM voor iets staan. Sommige bronnen zeggen dat de S kan komen van 'Project S', andere dat SM "Sport Maserati" zou betekenen, en weer andere dat het zou staan voor Sa Majesté, wat hare majesteit betekent - dit in navolging van DS, Déesse. In 1961 ging bij Citroën 'Project S' van start, met als doel op basis van de DS een luxe auto met revolutionaire prestaties zoals een topsnelheid van meer dan 180 km/h en ver doorgevoerde technische verfijningen te ontwikkelen. De eerste contacten met het Italiaanse Maserati, voor de ontwikkelingen van een nieuw motorblok, volgden twee jaar later. In 1968 nam Citroën de Italiaanse firma over, met als doel de krachtige V6-motor van Maserati te gebruiken voor de SM.

Ontwerp
De vormgeving van de SM is van het hoofd van de designafdeling van Citroën, Robert Opron. Het technisch ontwerp is het werk van een groep technici, onder leiding van Jacques Né. Kenmerkend voor hun werk waren enkele 'traditionele' Citroën-eigenschappen, zoals de koplampen die meedraaiden met de voorwielen en nieuwigheden zoals de zelf centrerende, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (DIRAVI)(Direction à Rappel Asservi - Stuurbekrachtiging met gedwongen terugloop). Traditioneel Citroën was ook het stuurwiel, dat uitgevoerd was met slechts één spaak. De Maserati-motor was een V6 in 2.7 of 3.0 liter uitvoering, met drie dubbele Weber-carburateurs of een Bosch D-Jetronic injectiesysteem. De 3.0 liter-uitvoering werd gemaakt voor de Amerikaanse markt, waarvoor men ook begonnen was de handgeschakelde vijfversnellingsbak te vervangen door een drietrapsautomaat. De topsnelheid lag op 228 km/uur voor SM's met een handgeschakelde bak. Zoals gebruikelijk had de SM ook voorwielaandrijving, en was de versnellingsbak voor de motor geplaatst.

Uiteraard waren ook deze voertuigen voorzien van het zo kenmerkende hydropneumatische veersysteem met een constante wagenhoogte en een lastafhankelijke remdruk.

Deze SM die hier gepresenteerd wordt is een die in de USA is uitgeleverd en waarvan de eerste eigenaar in Chicago woonde. Omdat dit een Amerikaanse versie van de SM heeft deze motor een inhoud van 2965 cc. Verder is deze auto uitgerust met een automatische versnellingsbak. De SM heeft nog maar 41.000 miles gereden en heeft een prachtig bruin lederen interieur. De auto is nog nooit helemaal gerestaureerd en staat erbij als nagenoeg nieuw. Hij rijdt, remt, schakelt en stuurt perfect. Een fantastische Citroen SM voor de liefhebber.

= Bedrijfsinformatie =

Metropole is uniek , het is 30.000m2 automotive experience, met meer dan 400 auto&#0

Basisdekking voor uw auto

Kies voor WA+ of All Risk en verzeker ook schade aan uw eigen auto mee.

WA

Wettelijke Aansprakelijkheid

  • Schade aan anderen

WA+

Beperkt Casco

  • Schade aan anderen
  • Diefstal, brand en ruitschade
  • Aanrijding met loslopende dieren
  • Nieuwwaarderegeling

All Risk

Volledig Casco

  • Schade aan anderen
  • Diefstal, brand en ruitschade
  • Aanrijding met loslopende dieren
  • Nieuwwaarderegeling
  • Schade aan uw eigen auto

E-mail aanbieder